Hoe heerlijk zou het zijn als jij niet meer bij ieder signaal in jouw lijf, tegen het plafond aanzit. Dat jij gewoon weer kunt genieten van het leven zonder angst om ziek te worden. Dit is mogelijk!

 

Hypochondrie is te overwinnen. Het heeft even tijd nodig en jij zult aan jezelf mogen gaan werken, maar je krijgt er enorm veel voor terug.

 

  • Je bent niet meer iedere dag bezig met jouw lijf en signalen.

  • Je maakt je niet meer zo druk over ziektes.

  • Je gaat weer echt leven.

 

Hypochondrie overwinnen stap 1

 

De eerste stap is erkenning van waar jij nu staat. Bemerk voor jezelf op dat jij last hebt van hypochondrie en zoek uit wat voor jou de triggers zijn. Dit is voor iedereen anders.

 

Schrijf ze voor jezelf op.

 

Schrijf daarnaast ook erbij wat je op dat moment voelt en welke gedachtes jij daarbij hebt.

 

Je zult merken dat je steeds weer dezelfde gedachtes hebt, wanneer de trigger aangaat.

 

Je zult hierin ook patronen herkennen, met andere triggers als je er meerdere hebt.

 

Wordt een nieuwsgierige toeschouwer van wat er gebeurt.

 

Laat het gewoon gebeuren en ga er niet in mee.

 

Wat die gedachten jou ook proberen te zeggen en wat je ook voelt. Laat het gewoon gebeuren en schrijf alles op. Weet dat jij veilig bent!

 

Ik ga ervan uit dat jouw huisarts bevestigd heeft dat jouw klachten niet veroorzaakt worden door een ernstige ziekte.

 

Stap 2 Basisveiligheid

 

Nu jij weet welke triggers jij hebt en daarbij behorende gedachten en gevoelens, kunnen we door naar de volgende stap.

 

Het is heel belangrijk om de patronen die jij jezelf hebt aangeleerd, te doorbreken, maar eerst mag jij gaan zorgen dat jij je weer veilig voelt in jezelf en dat jij weer vertrouwen krijgt in jouw lijf.

 

Ik noem dit basisveiligheid. Jezelf weer veilig voelen en jouw lijf weer tot rust krijgen is superbelangrijk.

 

Klachten kunnen dan al minder worden, doordat jouw lijf een stuk rustiger is.

 

Doordat jouw lijf ontspanning krijgt, is het veel minder in de vecht en vluchtmodus. Jouw systeem kan dan weer gaan herstellen.

 

Het is daarvoor dus heel belangrijk om te leren ontspannen.

 

Dit kun je doen door onder ander ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen.

 

Wil je hulp bij het weer veilig voelen in jezelf en tot rust komen? Dan kun je kijken of mijn 30-daagse kom los van jouw angst en paniek jou kan helpen. Je krijgt in 30 dagen enorm veel hulpmiddelen om je weer veilig te voelen bij jezelf, zodat jij weer stappen kunt zetten naar een leven zonder hypochondrie.

 

Stap 3 Patronen doorbreken

 

Wanneer jij weer een basisveiligheid hebt gecreëerd, kun je stappen gaan zetten naar het overwinnen van jouw hypochondrie.

 

Je gaat actief jouw patronen doorbreken.

 

Ga daarvoor niet mee met de angstgedachten, maar leer jezelf een ander patroon aan die fijn voelt en helpend is.

 

Wanneer jij merkt dat je iets voelt en jouw patroon begint, haal jij jezelf zo snel mogelijk weer terug.

 

Ga werken vanuit de basisveiligheid, dan gaat alles een stuk makkelijker.

 

Het heeft even tijd nodig om jezelf nieuw patroon aan te wennen. Dit gaat in stapjes. Wees lief voor jezelf en neem de tijd.

 

Je zult merken dat het steeds makkelijker gaat en dat jij steeds sneller het patroon herkent en hier uitstapt.

 

Heb jij hulp nodig bij het overwinnen van hypochondrie en het doorbreken van het angstpatroon? Als je wilt kun je contact met mij opnemen, zodat wij samen kunnen kijken wat jij nodig hebt. Ik gun jou een leven waarin jij geniet van het leven i.p.v. dat jij aan het “overleven” bent.

 

Verder plaats ik regelmatig een nieuwe blog, podcast, video en dergelijke.

 

Wil je op de hoogte blijven, dan kun jij mij volgen via Facebook of Instagram.

 

 

× Hoe kan ik je helpen?