Wanneer stress te lang blijft aanhouden, kunnen paniekaanvallen ontstaan.

 

Het lichaam heeft veel te lang in adrenaline modus gezeten. Het heeft geen of te weinig hersteltijd gekregen. Daardoor gaat het op een gegeven moment meer signalen geven. Je krijgt spierpijnen en andere lichamelijke klachten. De ademhaling zit vaak te hoog.

 

Wanneer jij geen rust neemt en tijd om te herstellen, kan het op een gegeven moment voorkomen dat jouw systeem in de paniek schiet. Jij krijgt een paniekaanval.

 

Vaak zie je ook dat mensen met een burn out te maken hebben met paniekaanvallen. Jouw lichaam en geest geven aan dat het teveel is. Het kan het niet meer verwerken. Zie het als een signaal om meer rust te nemen en tijd om te herstellen.

 

Wat te doen bij paniekaanvallen door stress

 

Bij paniekaanvallen door stress mag jij jezelf de tijd, rust en ruimte nemen om te herstellen. Nu is het niet altijd mogelijk om jouw stress tot het minimum te beperken. Wanneer je in een heftige periode zit om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld is dit heel lastig. Toch is het mogelijk om zo veel mogelijk te herstellen.

 

Ik heb zelf bijvoorbeeld een burn out gehad en ben hersteld tijdens een heel heftig moment in mijn leven.

 

Wat ik hiervoor heb gedaan is onder andere rust, reinheid en regelmaat. Maar vooral een grote dosis ontspannen.

 

Leer jezelf weer te ontspannen. Dit kan heel lastig zijn in het begin. Zeker wanneer jouw systeem al lange tijd aanstaat. Geef vooral niet op en schrik vooral niet dat in het begin de klachten verergeren. Dit komt doordat jouw systeem nu gaat herstellen.

 

Begin door dagelijks ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen te doen. Daarnaast is slaap heel erg belangrijk.

 

Leer weer luisteren naar jouw lijf! Ben je erg moe, blijf dan niet doorgaan, maar rust uit! Jouw lijf heeft echt hersteltijd nodig.

 

Ga ook naar bed in de avond als je moe bent. Het is verleidelijk om nog wat tv te gaan kijken, maar het licht van de tv zorgt er juist voor dat je moeilijker in slaap valt en het kost onbewust ook veel energie. Zet een uur voor het slapen gaan de tv uit.

 

Verder is het heel belangrijk om naar buiten te gaan. Probeer wat te bewegen. Is dit te vermoeiend, ga dan in ieder geval dagelijks buiten zitten.

 

Pak daarnaast de bron van jouw stress aan. Bekijk eventueel met hulp hoe jij minder stress kunt krijgen in jouw leven, zodat jouw lijf weer kan herstellen. Waardoor jij weer herstelt!

 

Paniekaanvallen door stress zullen daardoor verdwijnen. Zie het als een teken!

 

Wil je graag meer weten over paniekaanvallen en dergelijke, neem vooral een kijkje op mijn website of volg mij via facebook of Instagram.

Heb jij veel last van paniekaanvallen en vind je het lastig om hiermee om te gaan, dan zou mijn gratis e-book eerste hulp bij nachtelijke paniekaanvallen kunnen helpen. Dit is gemaakt over paniekaanvallen in de nacht, maar ook prima te gebruiken bij paniekaanvallen overdag. Hierbij zit ook een audio die je kunt gebruiken, wanneer je een paniekaanval hebt. Je kunt hem hier aanvragen.

 

Wil jij graag hulp en denk jij dat ik jou kan helpen, kijk dan bij mijn aanbod of stuur mij een mail.

 

Dan kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden zodat jij weer kunt gaan leven i.p.v. overleven.

 

× Hoe kan ik je helpen?